Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny
Audyt środowiskowy
Gospodarka odpadami
Szkolenia
XXI wiek i gospodarka elektroniką
Zarządzanie Zużytym Sprzętem Elektrycznym i Elektronicznym (ZSEE) jest stosunkowo nowym obszarem obowiązków dotyczących zarówno podmiotów gospodarczych jak i ogółu społeczeństwa. Konieczność nadzoru w zakresie gospodarowania ZSEE wynika z zasad zrównoważonego rozwoju.
Zgodnie z Ustawą z dnia 29.07.2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. nr 180, poz. 1495 z późniejszymi zmianami) określono wymagania i zasady postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym (ZSEE) w sposób zapewniający ochronę zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska wprowadzając tym samym określone obowiązki w szczególności dla osób i podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.
Zgodnie z zapisami Ustawy przedsiębiorcy, przed rozpoczęciem działalności w zakresie:
- wprowadzania sprzętu,
- zbierania zużytego sprzętu,
- przetwarzania zużytego sprzętu,
- recyklingu lub innych niż recykling procesów odzysku są zobowiązani obowiązani złożyć do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska wniosek o wpis do rejestru.
Obowiązek rejestracji jest stosunkowo dobrze znany podmiotom wprowadzającym sprzęt i dokonującym przetwarzania oraz recyklingu lub odzysku ZSEE. Podmioty, które mają status zbierających sprzęt bardzo często o tym obowiązku nie wiedzą. Za zbierających ZSEE uważa się zgodnie z Ustawą między innymi punkty serwisowe (miejsca gdzie dokonuje się naprawy ZSEE i gdzie Klient może pozostawić zużyty sprzęt w przypadku gdy naprawa jest nieopłacalna) oraz punkty skupu złomu. Istotą rejestracji jest odpowiedni wniosek, w którym należy właściwie zidentyfikować odpady ZSEE. Główny Inspektor Ochrony Środowiska, dokonując wpisu do rejestru, nadaje przedsiębiorcy numer rejestrowy.
Podmioty prowadzące działalność w w/w zakresie mają liczne obowiązki, które wynikają zarówno z wspomnianej Ustawy jak również z aktów wykonawczych oraz Ustawy o odpadach. Brak realizacji obowiązków skutkować może dotkliwymi sankcjami finansowo-karnymi.
O czym należy pamiętać?
- podstawą legalnego działania jest rejestracja w GIOŚ,
- należy zgłosić działalność w odpowiednich Urzędach właściwych terytorialnie,
- koniecznie należy przekazywać sprawozdania do GIOŚ w odpowiednich okresach czasowych na właściwych formularzach, odpowiednich dla danego rodzaju działalności,
- należy wnosić bez żądania okresową opłatę rejestracyjną – brak wniesienia opłaty skutkuje wykreśleniem z rejestru GIOŚ.
Nasza oferta:
- weryfikacja wprowadzanego, zbieranego lub przetwarzanego sprzętu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- przygotowanie wniosku o wpis do rejestru Głównego Inspektora Ochrony Środowiska wraz z przeprowadzeniem postępowania rejestracyjnego,
- przygotowanie okresowych sprawozdań dla Głównego Inspektora Ochrony Środowiska,
- doradztwo w zakresie gospodarki odpadami w stosunku do ZSEE,
- reprezentacja i udział w postępowaniach kontrolnych w przypadku zakładów przetwarzania,
- przygotowanie wniosków i prowadzenie postępowań administracyjnych na wytwarzanie, zbieranie, transport i odzysk odpadów typu ZSEE,
- poszukiwanie i negocjacje w imieniu Klienta z organizacją odzysku,
- rozliczanie lat ubiegłych w zakresie sprawozdawczości i opłat.
Kogo dotyczy:
- wprowadzających sprzęt (producentów i importerów sprzętu elektrycznego i elektronicznego np: sprzętu RTV AGD, zabawek, instrumentów muzycznych, automatów itp.),
- zbierających sprzęt (np. punktów serwisowych, skupów złomu, sklepów z elektroniką),
- planujących lub już prowadzących działalność w zakresie przetwarzania ZSEE i wszelkich procesów recyklingu lub odzysku.